Un exemplu despre cum (nu) sunt administrate lucrările de investiții de echipa PNL (care conduce Primăria Arad de aproape 20 de ani) este renovarea clădirii unui cunoscut liceu arădean.
O lucrare nici simplă, dar nici extrem de complexă, renovarea clădirii Colegiului Național Elena Ghiba Birta a ajuns în al optulea an de la aprobarea sa de către CLM Arad (2016), deși a fost votată cu un termen de execuție de 24 de luni.
Pe scurt, cronologia faptelor este:
– În septembrie 2016, CLM votează documentația pentru renovarea clădirii, cu o valoare de puțin peste 15 milioane de lei și o durată de execuție de doi ani;
– Aproape un an mai târziu, se obține finanțare pentru acest proiect, prin PNDL;
– Între timp, reducerea TVA la 19% impune scăderea corespunzătoare a valorii proiectului (la 14,9 milioane de lei);
– Mai trece un an până încep lucrările (toamna anului 2019), cu o firmă de apartament care promite că va face renovarea pentru doar 11 milioane de lei, cu tot cu TVA. Termenul de finalizare: septembrie 2021;
– Iunie 2020 – CLM modifică din nou valoarea proiectului, la 12,8 milioane de lei, din care 454 de mii de lei finanțarea locală;
– Martie 2022 – CLM mai crește valoarea proiectului, la 16,4 milioane, cu 2,1 milioane de lei contribuția primăriei. Totodată, termenul crește cu un an, la 26 de luni (adică septembrie 2022);
– Mai trece un an, iar în martie 2023 este din nou este majorată valoarea proiectului, la 21 de milioane de lei, din care contribuția locală este de 6,4 milioane de lei.
Sumarizând, un proiect care ar fi trebuit să fie executat în 2 ani este (aproape) gata după 7 ani. Între timp, prețul materialelor a crescut, au fost adăugate lucrări, iar costul total crește cu 10 milioane de lei peste suma licitată de constructor inițial, adică aproape dublu.
Între timp, pentru spațiile în care au învățat elevii de la Ghiba Birta pe durata lucrărilor, orașul achită lunar o chirie de 4.000 de euro. Vorbim de aproape 50 de mii de euro cheltuiți anual, timp de mulți ani, care puteau fi alocați altor scopuri dacă lucrarea se finaliza la termen.
Pe partea cealaltă, pentru întârziere, administrația locală percepe penalizări de 0,03% pe zi, adică 11% pe an, mai puțin decât rata inflației. În ce privește chiria plătită din cauza întârzierilor, Primăria nu s-a gândit să recupereze banii de la constructor.
Calitatea lucrărilor a fost reclamată în nenumărate rânduri. Specialiștii au reclamat intervenții neconforme asupra unui monument istoric, folosirea unor materiale ieftine sau a unor soluții nepotrivite tipului de clădire. Evident, varianta în care și proiectul și execuția au revenit aceleiași firme nu a avut efecte fericite: s-a proiectat în folosul constructorului, nu al clădirii și orașului.
Cazul Ghiba Birta nu este o excepție, el reprezintă regula, într-un oraș unde administrația nu are capacitatea de a gestiona asemenea proiecte. Ar avea nevoie de specialiști pe bune, de birouri populate de profesioniști capabili și motivați. În schimb, are apropiați ai partidului, persoane care excelează la mobilizarea votanților în favoarea clanului.
USR își propune să schimbe acest sistem: Primăria are nevoie de oameni care să livreze proiecte la timp, de calitate și fără risipă de bani. Asta înseamnă înlocuirea politrucilor cu specialiști, a delăsării cu responsabilitate, a compromisului cu corectitudine.